Terdapat banyak faktor yang
mendorong untuk membangunkan industri pelancongan. Maka, pihak yang terlibat
perlu mewujudkan produk pelancongan baru ataupun membangunkan produk
pelancongan yang sedia ada bagi memenuhi keperluan dan kehendak pelancong.
Selain itu, produk
pelancongan baru juga diwujudkan kerana sektor yang terlibat memang peka dan
sentiasa mahu memberikan kelainan ke atas produk yang dikeluarkan kepada
pelancong. Ini secara tidak langsung mengukuhkan pasaran sektor di samping
mengekalkan pembangunan produk yang sudah sedia ada. Produk pelancongan baru
juga wujud akibat wujudnya inovasi teknologi terkini. Dengan adanya inovasi
teknologi yang pelbagai pada masa kini, sektor pelancongan terpaksa mengambil
inisiatif bagi mewujudkan produk pelancongan baru selari dengan perkembangan
teknologi.
Akhir sekali, produk
pelancongan baru juga diwujudkan kerana peka kepada permasalahan sosial yang
wujud dalam masyarakat. Bagi mengatasi masalah ini, sektor pelancongan perlu
mewujudkan suatu produk baru di pasaran. Antara contoh produk-produk
pelancongan baru yang sudah sedia ada di pasaran adalah:
- Kembara politik
Produk
pelancongan baru ini merujuk kepada pengembaraan yang dibuat oleh pelancong
bagi tujuan politik. Sesetengah pelancong mungkin mengunjungi sesebuah Negara
kerana aspek politik. Malah, kunjungan yang dibuat oleh pembesar-pembesar
Negara juga adalah dikategorikan dalam kembara politik.
- Ekopelancongan
Ekopelancongan
merupakan aktiviti pelancongan yang harmoni dengan persekitaran. Konsep ini
menumpukan kepada pertimbangan dan sensitif terhadap ekologi, kawalan,
integrasi dengan sosiobudaya dan penerapan nilai-nilai mapan. Melalui subsektor
ekopelancongan, ia telah membuka peluang kepada penduduk tempatan untuk
melibatkan diri dalam penyediaan penginapan melalui program homestay. Pada
tahun 2010, seramai 2,998 orang telah dilatih dan diberi lesen untuk mengendali
penginapan homestay di seluruh Negara.
Selain itu, kerajaan telah mempromosikan pakej pelancongan komuniti orang asli serta
telah membuka peluang pekerjaan kepada orang asli untuk menjadi pemandu bot dan
pemandu pelancong alam semulajadi. Secara tidak langsung, program seperti ini
akan membuka peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan disamping meningkatkan
lagi pendapatan mereka.
Pelaksanaan
konsep ini mampu mencapai ‘simbiosis’ antara pemuliharaan dan pembangunan. Prinsip-prinsip
ekopelancongan yang dikemukakan oleh Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan
Pelancongan, (1996) adalah:
·
Tidak
merosakkan alam sekitar.
·
Menghargai
alam sekitar, mencadangkan komponen pembelajaran.
·
Mempromosi
pemeliharaan.
·
Impak
yang rendah.
·
Penglibatan
penduduk tempatan.
- AgroPelancongan
Agropelancongan
merupakan konsep pelancongan yang tertumpu di kawasan luar Bandar menjurus
kepada penonjolan pelbagai tarikan seperti kebudayaan, cara hidup penduduk dan
kegiatan ekonomi berasaskan pertanian. Pelancong dapat merasai suasana hidup
bersama masyarakat kampung dan memperoleh pengetahuan tentangnya. Konsep ini
menyumbangkan kesan positif terhadap sosial, alam sekitar dan ekonomi
masyarakat luar Bandar.
- Pelancongan sukarela
Produk
pelancongan ini merujuk kepada percutian yang dibuat oleh pelancong yang
gemarkan aktiviti sukarela. Ia bermatlamat antara lain membantu mangsa
peperangan, mangsa bencana alam, membantu kempen mengekalkan hidupan liar dan
sebagainya lagi.
- Pelancongan kesihatan
Produk pelancongan
ini pula merujuk kepada percutian dan pengembaraan yang dibuat atas dasar
kesihatan. Ia membawa maksud pelancong melancong bertujuan mendapatkan rawatan,
atau perlu beristirehat bagi meringankan masalah kesihatan yang wujud dan
lain-lain.
- Pelancongan pendidikan
Pelancong dari
Negara lain yang mempunyai jangka masa cuti tahunan yang panjang datang
melancong ke Malaysia dan mengikuti kursus-kursus jangka pendek yang ditawarkan
oleh institusi Pengajian Tinggi di Malaysia.
Contoh: Cuti musim panas di Negara Timur Tengah
Semasa cuti
mereka akan datang dan tinggal di Malaysia selama beberapa bulan dan boleh
mengikuti kursus jangka pendek bagi memanafaatkan masa mereka di sini.
Pelancong ini
akan mempromosikan kursus-kursus pendidikan yang ditawarkan oleh Pusat
Pendidikan Tinggi Negara ini apabila pulang ke Negara asal. Lebih ramai warga
asing akan belajar di Negara kita.
- Pelancongan sukan
Malaysia kini
semakin giat mempromosikan diri sebagai penganjur dan tuan rumah kepada pelbagai
kejohanan sukan dan aktiviti rekreasi bertaraf dunia, seterusnya menjadikan
Malaysia destinasi utama pelancongan sukan di rantau Asia Pasifik. Penganjuran
sukan seperti kejohanan kereta Formula 1, kejohanan lumba basikal, kejohanan
badminton, pameran Maritim, udara Langkawi (LIMA), PowerBoat, Le Tour De Langkawi,
Monsoon Cup dan sebagainya adalah sebahagian
daripada acara sukan yang mendapat pengiktirafan dunia. Penyediaan kemudahan
dan infrastruktur sukan yang lengkap dan canggih menjadikan Malaysia sentiasa
bersedia untuk menganjurkan apa jua kejohanan sukan. Kompleks Sukan Negara dan
Litar F1 Sepang contohnya adalah infrastruktur sukan bertaraf antarabangsa yang
kini menjadi tumpuan acara-acara sukan terkemuka.
Malaysia juga
dikurniakan dengan alam semulajadi yang bukan sahaja indah malah begitu sesuai
untuk pelbagai aktiviti berteraskan adventure
sports. Ini menggalakkan pelancongan yang mempunyai minat khas untuk datang
dan mengalami sendiri aktiviti sukan dalam persekitaran begitu mencabar. Selain
itu Malaysia juga memiliki lebih daripada 250 padang golf di seluruh Negara
yang menjadi tarikan mereka yang menggemari sukan golf. Agensi utama yang
bertanggungjawab dalam pelancongan sukan ini adalah Kementerian Belia dan Sukan
sementara Kementerian pelancongan membantu dari aspek promosi.
0 comments:
Post a Comment